Hvor nemt bliver det at gennemføre forandringen – hvor solidt er segmentet?

I den tredje øvelse testes eller evalueres segmentet ud fra 5 kriterier om markedsmæssig værdi af innovationstiltag. Disse er relativ fordel, forenelighed, kompleksitet, delelighed og kommunikerbarhed. Test af segmentet efter disse kriterier vil være vanskeligt at udfylde ved starten af en implementeringsproces. Derfor kan det give god mening at anvende og revurdere indholdet i skemaet flere gange i implementeringsprocessen. Dermed trykprøver man kvaliteten af sin egen implementering løbende i processen og dermed forventes det at succesraten kan øges.

Segment:_________________________________________________

Samlet evaluering af forandring af segmentet.

Hvordan sikre?Hvem sikrer?
Relativ fordel
I hvilket omfang giver ændringen af segmentet en overlegen ”løsning” for kunden? 
ForenelighedI hvilket omfang kræver det ændringer af bestående måder at løse opgaver på?
KompleksitetHvor let er det at forstå og levere den nye ”løsning” til kunden?
DelelighedI hvilket omfang kan ændringen implementeres uden at berøre andre områder i virksomheden?
KommunikerbarhedHvor nemt er det forklare kunden om fordelene ved ændringen? (Kan kunden opleve/se ændringen?)

Hent ovenstående tabel som Word-fil her

Gruppeøvelse (ca. 30 min): Udfyld skemaet i gruppen og test dermed kvalitet og relevans af jeres segmentering.