Værktøjer og modeller til understøttelse af implementeringen af en ændret forretningsmodel

I det følgende handler det om at foretage en ansvarsplacering for de forandringstiltag, der skal initieres. Hvem er ansvarlig for milepæle/succeser, hvilket betyder at virksomheden er nødt til at tage resurseallokeringen og tidsforbruget forbundet med innovation af forretningsmodellen seriøst. Det handler desuden om timing & ansvar for opfølgning for tiltag.

Segment:_______________________________________________

Elementer i forretningsmodellenHvornår skal ændringen finde sted? Hvilke interne og eksterne stakeholders skal involveres?Hvem er ansvarlog for forandringen? Hvilke milepæle/målepunkter er der?
Værdi
Relationer til kunderne
Kanaler
Indtjeningsmodel
Omkostningsmodel
Nøgle aktiviteter
Nøgle ressorucer
Nøgle leverandører
Mål og ambitioner
Positionering i netværket

Hent ovenstående tabel som Word-fil her

Gruppeøvelse (ca. 40 min): Vælg nu en der styrer pennen og gå i gang med skemaet. I går nu i dybden med hvem der gør hvad i jeres forandring af forretningsmodellen. Gå punkterne fra kanvasset igennem som I fandt frem til i øvelsen ovenfor: Hvornår skal ændringen finde sted? Hvilke interne og eksterne interessenter skal involveres?

Dernæst, hvem er ansvarlig for forandringen? Hvilke milepæle vil I opstille for processen?