Modul 1

Formål

Formået med modul 1 er at afdække virksomhedens strategiske situation samt at blive skarpere på forskellen mellem den nuværende og den ønskede forretningsmodel. Herunder hvori de nuværende muligheder og udfordringer består for at drive forretning på det pågældende marked.

Altså: Hvad er vores strategiske situation (udfordringer og muligheder)?

- Hvilke styrkepositioner har vi ift. konkurrenter?

- Hvilke overordnede trends er der i markedet?

- Er der brancheglidninger?

- Hvori består de konkrete målsætninger for vores udvikling?

 

Hvad er en forretningsmodel?

En forretningsmodel er en grundlæggende forståelse af virksomhedens evne til at udvikle værdi i samspillet med interne og eksterne interessenter baseret på foregående valg. En forretningsmodel anvendes til at skabe overblik over en virksomheds centrale bestanddele og de sammenhænge, som eksisterer imellem disse. Forretningsmodeller sætter fokus på tre klassiske strategiske spørgsmål: 1) Hvad er vores strategiske position? 2) Hvilken strategisk position ønsker vi at indtage? 3) Hvordan kan vi opnå den strategiske position som vi ønsker at indtage? Arbejdet med forretningsmodellen skal konkret hjælpe jer med at stille spørgsmålstegn ved virksomhedens nuværende forretningsgrundlag og herefter rette fokus hen imod, hvordan forretningsmodellen kan udvikles og innoveres.

Forretningsmodeller er et relativt nyt forskningsområde og der er mange forskellige bud på, hvad forretningsmodeller er:

1. En oversigt over hvordan en virksomhed vil tjene penge og opretholde sit overskud over tid (Stewart og Zhao, 2000).

2. En forretningsmodel ramme kan betragtes som et redskab i strategiarbejdet, da det angiver mellemregningerne fra strategi til drift (Mäkinen & Seppänen 2007).

3. "... Et værktøj til fælles og co-creation strategiarbejde" af Hacklin & Wallnöfe (2012, P184). "En forretningsmodel viser hvordan en organisation skaber, leverer og indfanger værdi. "Osterwalde & Pigeur 2009, s. 14.