Opsamling på BMC og C-MOST modellerne

Generel videndeling om brug af modellen – fordele og ulemper

Kunne I følge formålet med modellen? Var C-MOST et nyttigt værktøj til at overskue jeres forretningsmodel? Hvad gav C-MOST modellen jer, som I ikke kunne finde i kanvasset? Lykkedes I med at få visualiseret jeres forretningsmodel ind i jeres kontekst/økosystem? Blev I skarpere på hvad I er særligt dygtige til (kapabiliteter) og hvad jeres motivation er for at skabe en forandring? Hvem er drivkræften bag motivationen – har I medarbejderne med? Blev I skarpere på timing og muligheder i jeres strategiske situation?

Hvad fungerer bedst ved brug af model?

Hvad fungerer dårligst ved brug af model?

Refleksionsøvelse – Den gode kunde

Det er vigtigt at I er helt tydelige på hvad den gode kunde er for jer. Hvis I ikke ved det, så kan I heller ikke starte processen med at prioritere i kundebasen. Så flyder det sammen og bliver tilfældigt, hvem der bliver jeres kunder og dermed hvem I bygger jeres forretning op omkring. Det er det modsatte af hvad vi gerne vil have jer til. Altså, hvem er den gode kunde for lige præcis jeres typer virksomhed, omstændigheder, kompetencer mv.? I kan evt. benytte følgende kriterier i jeres indkredsning af hvem den gode kunde er:

I kan afdække kundens ønsker (målbarhed).

I har mulighed for at betjene kunden (tilgængelighed).

Tydeligt hvordan kunden ligner/adskiller sig fra andre kunder (respons).

Matcher kundens og jeres ønsker hinanden (kompatibel).

Har kunden en passende størrelse og indtjeningspotentiale (økonomisk bæredygtig)?

Hvad karakteriserer en god kunde? Hvad gør I for at pleje den gode kunde?

Én gruppedeltager præsenterer efterfølgende ’på modul 2’ for de andre.

Blev I klarere på hvem den gode kunde er for jer?

Blev nødvendigheden af at I gennemfører prioriteringer i selektionen af kunderne tydeligere?

Blev I skarpe på, hvem I vil prioritere og hvem I ikke vil prioritere?