Sammenhæng mellem BMC og C-MOST

BMC modellen og det arbejde som I har lagt i det med at beskrive og analysere de enkelte dimensioner gør at I nu har skabt et første billede af virksomhedens strategiske situation. Nu vil vi gerne skærpe jeres forståelse yderligere ved at zoome ind på jeres kernekompetencer, motivation, mulighedsstruktur, timing – der alle bør optimeres før I kan nå den nødvendige konkurrencedygtighed i jeres performance/forretningsmodeludvikling.

Det er vigtigt at I forstår sammenhængen mellem de to modeller for at få det bedste udbytte af C-MOST værktøjet. Derfor tydeliggør vi nu med en begrebskobling af de to modellers dimensioner:

C-MOST ”Opportunity structure” omfatter I BMC: ”Customer segments”, ”Key suppliers” og ”Industry & path dependencies”.

C-MOST ”Motivation” omfatter i BMC: ”Management ambitions & goals”

C-MOST ”Performance” omfatter i BMC: ”Cost structure” og ”Reveneu streams”

C-MOST ”Capabilities” omfatter i BMC: ”Value proposition”, “Channels”, “Customer relationships”, “Key Resources” og “Key Activities”.

C-MOST “Timing” er ikke med i Business Model Canvas, men det er centralt at få den dimension med fordi det omfatter det dynamiske aspekt i arbejdet med forretningsmodeludvikling og den virkelighed jeres virksomhed er en del af. Nogle ændringer kan foretages hurtigere end andre samtidigt med at timingen i sig selv er vigtig – det gælder om at handle rettidigt. Eksempelvis er der nogle gange tale om ”first mover advantages” og andre gange tale om ”first mover disadvantages”.

Tillægsbemærkning om ‘mulighedsstrukturen’ og ’C-MOST brugervenlighed’

Mulighedsstrukturen er som enkeltstående begreb, der hvor forskellen til en ‘SWOT tankegang’ viser sig tydeligst. ’Mulighedsstrukturen’ handler om den kontekstuelle ramme, hvor en virksomhedsstrategi skal eksekveres, dvs. det netværk hvori virksomheden er indlejret med alle sine resurser. Hvilke faktorer fremmer eller hæmmer adgang til muligheder og hvori består de reelle/realistiske muligheder for en given organisation? Mange vil gerne ‘make it big’, men er det muligt ud fra, den pågældende situation? Ambition og realiteter indgår i mulighedsstrukturen. I et tidligere forskningsprojekt og publikationer har elementer af disse faktorer været inddraget under betegnelsen ’stiafhængighed’.

Dette punkt i modellen kan desuden være i modstrid med øvrig gængs tankegang særligt indenfor ’iværksætter eller managementlitteratur’, hvor det nærmest kan være et formål i sig selv at sætte urealistiske mål for sin virksomhed.

C-MOST er nok, hvor I udfordres mest på brugervenligheden, men det er vores forhåbning at ovennævnte præsentation og analyse hjælper jer på vej. Vi mener at C-MOST giver jer noget pga. større soliditet af de resultater I bruger til at forandre jeres forretningsmodel og den efterfølgende implementering af disse. M.a.o. gengiver C-MOST virkelighedens kompleksitet mere end fx SWOT.

C-most

Tilpasset model dette forretningsudviklingsforløb

Viljen, evnen, muligheder og timing som drivere af performance

forandringsledelse, implementering

C-MOST Modellen (Hedaa & Geersbro 2006). Det er den samme model, men nu med byggestene fra BMC.