Business Model Canvas (BMC)

BMC er fremført af Osterwalder et al. (2010). Der findes eksempler på lignende modeller forud for Osterwalder og ingen af punkterne er unikke, men de er her sat sammen på en måde der fungerer i praktisk workshop brug. Kanvasset er udviklet og testet i sammenspil med konsulenter og private virksomheder.

Kanvasset benyttes til strategisk ledelse, forretningsudvikling og lean optimering og tilbyder en skabelon til at udvikle nye eller dokumentere eksisterende forretningsmodeller. Modellen udgøres af et visuelt diagram med elementer, der beskriver en virksomheds eller produktets værditilbud, infrastruktur, kunder og økonomi (indtjening/omkostningsstruktur). Kanvasset hjælper potentielt virksomhederne med at tilpasse sine aktiviteter ved at illustrere mulige trade-offs og konsekvenserne heraf for virksomhedens samlede forretningsmodel. I den version vi benytter i dette forløbs moduler, har vi tilføjet yderligere dimensioner, som vi mener mangler i det traditionelle kanvas.

Forretsmodeludvikling

I tillæg til business model kanvasset, som Osterwalder har været med til at udvikle, tilføjer vi i denne sammenhæng to yderligere dimensioner, som vi har beskrevet i tidligere publikationer fra vores forskningsmiljø her på SDU i Kolding. Det drejer sig om dimensionerne industri- og sti-afhængighed samt ambitionsniveau og målsætning.

Industri- og sti-afhængighed
Business model kanvasset fungerer godt som kommunikationsredskab, som gør det nemt for praktikere at tale med om forretningsmodeller. Der er dog også nogle aspekter af kanvasset, som fungerer mindre godt. I fortællingen om kanvasset virker det som at bestanddelene i modellen frit kan ændres. Forretningsmodellen kan blot re-designes, hvis virkeligheden har overhalet den. En sådan tilgang overser at ændringer af organisationer er tidskrævende og at systemer og arbejdsgange kan omlægges ja, men at dette kan være ressourcekrævende. Desuden kan ændringerne af ”mindset”, kultur og kompetencer ofte tage lang tid og der er ingen garantier for at det ’går smooth’. Derfor er dimensionen ”Industri og sti-afhængighed” tilføjet. Tilføjelsen er baseret på Makides (2009) og Håkansson & Waluszeski (2002).

Ambitionsniveau og målsætning
Den anden dimension, som er tilføjet kanvasset, er ambitionsniveau og målsætning. Virksomheder drives meget forskelligt afhængigt af ledelsens ambitionsniveau og målsætninger. Dette spiller ind på hvordan forandringsledelsen gennemføres og bør derfor regnes med. Det er desuden ikke givet at ledelsen af en virksomhed har held med at gennemføre større transformationer. Både organisationen selv (interessenter) og omgivelserne, har afgørende indflydelse på resultatet. Ambition og målsætning påvirker hvad og hvordan ændringerne af forretningsmodellen søges gennemført i form af hvad ledelsen prøver at opnå. Kilden til denne dimension er Morris, Schindelhutte & Allan (2005)