Værditrekanten

Værdi

Kilde: Larreche, J. C. (2008).

 

De fleste virksomheder hævder at de skaber ‘værdi for deres kunder’, men de evner ikke nødvendigvis at præcisere værdiskabelsen. Værdi kan defineres som: “Value .. In monetary terms .. the economic, technical, service and social benefits a customer firm receives in exchange for the price for a market offering (Anderson & Narus, 2009). Denne definition fremhæver finansiel værdi, men inkluderer også andre værdiforøgende aspekter af markedstilbuddet. De værdidimensioner der understreges i værktøjet er:

• Finansiel værdi: Pris, forbrug, vedligeholdelse, træning

• Funktionel værdi: Reduktion i håndtering, øget produktivitet, miljøvenlighed

• Følelsesmæssig værdi: Angst, holdninger, behag, image, bekvemmelighed, særligt udtryk

• Uhåndgribelig værdi: Risiko, tid, innovation, etik, samfundsmæssige forhold

Det overordnede formål med værktøjet ’værditrekanten’ er således at blive mere præcis på, hvori kundeværdiskabelsen specifikt består og hvordan den evt. kan forbedres. Modellen indeholder dimensionerne finansiel, funktionel, følelsesmæssig og uhåndgribelig værdi. Forståelse af værdiskabelsesprocessen gør det muligt at målrette og prioritere i ydelser og services, der tilbydes kunden.

 Værdi