Fra ide til handling

Hvordan sikres implementeringen af en ændret forretningsmodel?

For at nå fra idé til handling er det væsentligt at virksomheden gør sig klart hvordan dens organisation/ledelse understøtter den forandring af forretningsmodellen, som påtænkes. En simpel faseinddeling kan se ud på følgende måde:

Figur: Implementering af ændringstiltag

Præsentation af modulets øvelserInnovation, implementering, transformation

Det centrale i modul 3 er ikke præsentation af ny teori, men derimod dybden af de gruppeøvelser, som virksomheden arbejder med. Her er der mulighed for at komme i dybden med konsekvenserne af segmenteringen og det kan være sværere for virksomheden end man måske lige skulle tro. Her spiller facilitatoren en særdeles vigtig rolle. 

I øvelserne arbejdes der videre med 1-2 af de mest centrale segmenter, der kom frem i øvelsen med værktøjet ’intuitiv segmentering’ - eller måske fremkom segmenterne i tiden mellem modul 2 og 3, hvor virksomheden blev opfordret til at tænke igennem om det var de rigtige segmenter at arbejde videre med. Der ligger nu desuden en relativ veldefineret kunderejse bag ved hvert segment. Modulets øvelser omhandler at sammenflette segment og forretningsmodel; få sat navne på hvem der gør hvad hvornår samt en segmentevaluering. Endelig sluttes af med en øvelse, hvor forandringerne på medarbejdersiden er i fokus.