Det gælder her om at sætte et par beskrivende stikord på segmentet og ligeledes på hvori forandringen består ift. forretningsmodellen.
Segment beskrivelse | Segment forandringen |
Elementer i forretningsmodellen | Ændringer i det enkelte element i forretningsmodellen |
Værdi | |
Relationer til kunderne | |
Kanaler | |
Indtjeningsmodel | |
Omkostningsmodel | |
Nøgle aktiviteter | |
Nøgle ressorucer | |
Nøgle leverandører | |
Mål og ambitioner | |
Positionering i netværket |
Hent ovenstående tabel som Word-fil her
Gruppeøvelse (ca. 90 min): I har nu mulighed for at beskrive nøglesegmentet og hvordan det skiller sig ud fra de andre segmenter. I går nu systematisk hele kanvasset igennem (elementer i forretningsmodellen) og skriver stikord til, hvilke ændringer i det enkelte element, som netop dette segment kræver.
Vælg nu en der styrer pennen og gå i gang med skemaet. Print to eksemplarer af ovenstående skema og udfyld det i gruppen for jeres to udvalgte nøglesegmenter. Forud for gruppeøvelsen er det en god idé at printe en A1 poster af det udvidede business model canvas. Det kan være vanskeligt at huske kanvasset udenad og det hjælper dermed at have modellen visuelt foran sig, når den skal relateres til segmentet. Dette hjælper når kobling mellem segment og forretningsmodel laves. Kanvasset har 11 punkter, men da vi her tager udgangspunkt i segmenterne giver dette 10 andre punkter at udfylde. Det er mere krævende end det ser ud, men det har fungeret godt i testforløb.
The Business Model - revisited
Osterwalder & Pigneur 2009, Morris et al 2005, Markiedes 2006