Udvidet ’Business Model Canvas’


Business model canvas

Udviklet på baggrund af: Osterwalder & Pigneur 2009, Morris et al 2005, Markiedes 2006

Forklaring af delelementer for det udvidede Business Model Canvas:

  1. Hvad er dine ambitioner og målsætning for virksomheden[1]? Disse har stor betydning for udviklingen af forretningsmodellen. Måden virksomheder drives på adskiller sig meget afhængigt af om ønsket er at sælge virksomheden indenfor en kortere årrække, at drive en stabil mindre virksomhed eller om der er et ønske om at virksomheden skal vokse kraftigt.  
  2. Hvordan skaber du værdi for dine kunder? Hvad ligger bag dine ydelser fx i form af kreativt, strategisk eller anden værdi som ydelserne til kunderne skal afspejle?
  3. Hvordan segmenterer du dine kunder? Skelnes der rent faktisk mellem forskellige typer af kunder og hvorfor sker der denne prioritering af de forskellige kundetyper?
  4. Hvordan spiller du sammen med dine kunder – hvilke typer af kunderelationer har i? Hvor tæt er i på kunderne og hvor tæt ønsker I at komme?
  5. Hvordan kommunikerer I og er i kontakt (kanaler) til markedet? Hvordan spiller I sammen med nye og gamle kunder, og hvor stor en rolle spiller fx personlig kontakt og digitale medier?
  6. Hvordan tjener din virksomhed penge (indtjeningsmodel)? Hvordan betaler kunderne for ydelserne – fast pris, efter retning, eller?
  7. Hvad er dine nøgleressourcer? Hvilke kompetencer, systemer mv. benytter I jer af? Hvordan gør disse en forskel? 
  8. Hvad er dine nøgleaktiviteter? Hvilke opgaver løser I selv og hvilke er eventuelt lagt ud til underleverandører?
  9. Hvilke leverandører er centrale for dig? Findes der leverandører, som er centrale for jeres evne til at levere værdi til kunderne?
  10. Hvilke forudgående valg binder din virksomheds udvikling nu og i fremtiden? Hvilke valg af teknologi, systemer, kunder, leverandører m. fl. kan ikke blot gøres om på kort sigt? Hvordan oplever andre i branchen jer?
  11. Hvordan styrer du dine omkostninger? De samlede omkostninger er virksomhedens kapacitetsomkostninger lagt sammen med virksomhedens variable omkostninger.  Hvordan er fordelingen mht. faste og variable omkostninger, og i hvor høj grad kan I beregne de faktiske kunde- eller ordreomkostninger? Hvad koster det jer at levere en ydelse til kunden?


[1] Denne forklaring af BMC’s enkeltelementer findes også i publikationen: ”Fremtidens Reklamebureau, SDU, 2014. Enkelte punkter er her ændrede.